Wednesday, May 05, 2010

Bezpečnost práce v dolech

§ 179

Uzavírací zařízení sacího hrdla
hlavního ventilátoru

(1) Uzavírací zařízení sacího hrdla hlavního ventilátoru musí
být udržováno v takovém stavu, aby se dalo rychle a těsně uzavřít.

(2) Uzavírací zařízení je povinen zkontrolovat určený
pracovník nejméně jednou za půl roku.

§ 180

Kouřové dveře

(1) U hlavního vtažného důlního díla ústícího na povrch,
je-li kromě průvodnic hořlavě vyztuženo nebo vystrojeno, musí být
ve všech důlních dílech, která do něho vyúsťují, postaveny kouřové
dveře umístěné co nejblíže k tomuto důlnímu dílu.

(2) Kouřové dveře se musí dát po uzavření snadno otevřít z
obou stran. V dosahu kouřových dveří nesmějí být žádné překážky,
které by bránily jejich rychlému uzavření.

(3) V blízkosti kouřových dveří musí být uloženo dostatečné
množství ihned použitelného nehořlavého materiálu pro jejich
utěsnění.

(4) Kouřové dveře a těsnící materiál je povinen zkontrolovat
určený pracovník nejméně jednou za půl roku.

§ 181

Požadavky na nehořlavou výztuž

(1) Pokud je stanoveno použití nehořlavé výztuže, musí být z
nehořlavého materiálu všechny prvky výztuže, kromě rozpěr a vložek
poddajné tvárnicové výztuže.

(2) Volné prostory za výztuží v místech, kde je stanoveno
použití nehořlavé výztuže, musí být vyplňovány nehořlavým
materiálem nebo uhlím, které není náchylné k samovznícení nebo
uhlím v obalech omezujících přístup vzduchu. Uhlím nelze vyplňovat
volné prostory za výztuží úvodních důlních děl.

(3) Dřevěné vložky poddajné tvárnicové výztuže musí být
napuštěny tak, aby nebyly snadno vznětlivé a nesmějí v budované
výztuži tvořit souvislé pásy. Mezery mezi sousedícími vložkami
musí být nejméně 0,3 metrů.

§ 182

Místa s nehořlavou výztuží

(1) Kromě důlních děl uvedených v § 168 odst. 6, § 175, 176,
178 a § 224 odst. 10 musí být nehořlavou výztuží vyztužena důlní
díla
a) v uhelném dole v celé délce, pokud jsou jimi vedeny vtažné
větry úpadně, v hnědouhelném a lignitovém dole jen důlní díla
delší 75 metrů,
b) v uhelném dole v celé délce, pokud jsou jimi vedeny výdušné
větry úpadně a je v nich uhlí dopravováno pásovými dopravníky,
v hnědouhelném a lignitovém dole jen důlní díla delší 75 metrů,
c) 50 metrů od místa, kde se větrní proud spojuje nebo rozděluje
do dvou nebo více samostatných větrních oddělení,
d) 10 metrů od přípravných protipožárních hrází na obě strany,
kromě přípravných protipožárních hrází na porubní základně při
komorovém dobývání,
e) 5 metrů od okraje pohonu, případně vratného válce pásového a
hřeblového dopravníku, které zůstávají bez přeložení na místě
déle než 2 měsíce, kromě pohonů na porubní základně při
komorovém dobývání.

(2) Důlní díla s dopravou pásovými dopravníky, kromě důlních
děl uvedených v odstavci 1 písm. b), musí mít
a) nehořlavou výztuž nebo
b) z nehořlavé výztuže vytvořeny požárně bezpečné zóny dlouhé 75
metrů a vzdálené od sebe nejvíce 200 metrů, přičemž první zóna
musí být na začátku tohoto důlního díla, nebo
c) závodním dolu určena taková opatření, která zamezí šíření
požáru hořením výztuže v těchto důlních dílech.

(3) Podzemní provozovny a všechny přístupy k nim do
vzdálenosti 10 metrů musí mít nehořlavou výztuž.

(4) Nehořlavá výztuž nemusí být v potrubních (těžebních)
základnách (§ 164 odst. 7) a v těch důlních dílech a v podzemních
provozovnách, které je možno podle § 44 odst. 3 ponechat bez
výztuže.

§ 183

Dopravníky

(1) Dopravníky musí být kladeny a provozovány tak, aby nebyly
příčinou vzniku požáru třením.

(2) Podkladní konstrukce pásového dopravníku musí být z
nehořlavého materiálu.

(3) Používané dopravníky musí být prohlédnuty v každé
polovině směny, po zastavení pásového dopravníku na konci směny a
po ukončení dopravy ve směně. Při prohlídce musí být ověřeno, zda
nehrozí nebezpečí vzniku požáru. Výsledek prohlídky s uvedením
prohlédnutých dopravníků musí být ohlášen do dispečinku nebo na
jiné určené místo.

(4) Pásové dopravníky, které nejsou vybaveny zařízením pro
signalizaci zvýšené teploty pohonu a vratné a výsypné stanice musí
být po zastavení dopravníku na konci směny a po ukončení dopravy
ve směně po dobu 2 hodin střeženy.

(5) Přesypy pásových dopravníků musí být zhotoveny z
nehořlavého materiálu. Přechody přes pásové dopravníky musí být
zhotoveny tak, aby nebyly příčinou vzniku požáru třením.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home